måndag 2 april 2007

Vad händer om vi tar bort ramarna?


Om vi i skolan inte har något schema och vi skippar betygen, vad händer då? Om eleverna 'bara' går i skolan för att lära sig och på deras egna premisser, blir lärandet sämre då? Hur många arbetssökande är det som får jobb pga gymnasiebetyget? Jag har skrivit om det tidigare, att arbetsgivare vill ha positiva, sociala, arbetsvilliga medarbetare i första hand. Visst, man tittar på betygen men det är den personliga utstrålningen som är avgörande. Ingen arbetsgivare vill väl anställa någon utan anställningsintervju. Utan betyg däremot finns det nog en och annan som kan få jobb.
Ponera nu att schemat är borta och betygen. Vad skall man då göra? Kanske lära sig att laga mat och att lära sig att servera de stunder som denna verksamhet är (kan) vara igång.
Men om eleverna inte dyker upp vid dessa tillfällen då? Vad händer då? Jo, då har eleven inte genomfört utbildningen och kan inte få sitt gesällbrev eller vad vi kan tänkas erbjuda.
Men om vi inte har ett schema, hur skall eleverna då veta när de skall vara på skolan? Ja, hur visste gesällerna/lärlingarna när de skulle vara på arbetsplatsen preschematiden? Inte vet jag men helt säkert visste lärlingarna det. Funderar också på vad skolan som byggnad fyller för funktion. När man ändå rationaliserar kan man väl lika gärna ta bort skolbyggnaderna också. Vi kan väl sitta på fik eller i det gröna eller på bilbliotek om man behöver ha nån bok (vad nu det skall vara bra för) eller så. Nu ropar teknikerna och naturvetarna; Utan skola och utan schema kan vi inte uppfostra ännu en genaeration med naturvetare eller tekniker! Nähä, är det någon som på allvar tror att allt kuskapande dör bara för att man tar en del av regelsystemet och ramarna?

1 kommentar:

Anonym sa...

What is it that motivates us to go to work and do a good job there? Is it betyg? What methods do we use to prove our worth when we change jobs? A prospective employer is interested in that we have the relevant competence and the necessary course certificates (the actual grade is generally of little to no interest). A schema is something we all have of a sorts in all jobs. A needs to be done before B. X needs to be finished by 10am. We start work at 8.00 and finish at 16.00. Etc etc.