torsdag 27 september 2007

Är det inte dags att byta jobb?




Handen på hjärtat: Hur länge sedan är det som du var ute i din bransch och jobbade? Hur up-to-date är dina branschkunskaper? Visst, vi har den pedagogiska kunskapen och det är ju mycket värt. Vi har också de urgamla grunderna som vi villigt (och långrandigt) delar med oss av, som den här t.ex:
-Ni måste kunna slå en Bea för hand innan vi tar fram elvisparna.

-Varför då? Det går ju snabbare och är lättare med en elvisp.

-Jo, för så var det på min tid, bla, bla, bla

Sånt här dravel och liknande får våra elever stå ut med, speciellt de som går yrkesförberedande program. Inte för att det är bättre på de studieförberedande programmen för där kommer lärarna direkt ifrån utbildningen och saknar helt yrkeserfarenhet från någon annan bransch än skolan. Nä, bort med alla gamla försoffade, förslöade lärare med gamla teorier och stela ben. In med unga friska lärare som har färsk kunskap, nya idéer och en närhet till sin ungdom. I samma veva tvingar vi alla lärare som inte har någon annan erfarenhet än läraryrket, att ge sig ut några år och prova på andra branscher.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du skriver Päran. Blir glad av det du säger. Och jag håller med.

Anonym sa...

Jag tycker också att du har rätt i att vi gamlingar kan behöva ut och få lite ny input. I mina ämnen är det pinsamt tydligt när jag ska undervisa i t ex grafisk design där eleverna ofta kan mycket mer än jag, som utbildades på pixliga amig:or på början av 90-talet. I o f s finns det ju en pedagogisk poäng i att elever får använda sina kunskaper och lära varandra (och "läraren"!), men man är hejdlöst eftersatt i vissa fall. Tid och pengar är de största käpparna i hjulet - men man kan också göra mycket genom att se till att man är uppdaterad genom TV, nätet, litteratur & tidsskrifter, filmer, musik, konst... överallt finns det "fortbildning". Att alla lärare efter några år i tjänst ska ut och PRAO:a kanske inte är en dum idé?