tisdag 15 maj 2007

Måste man vara en superman?


Måste man vara en superman för att orka/hinna med?
Som de allra flesta lärare så har jag (av någon outgrundlig anledning) sämre med tid för att göra saker som inte har med skolarbete eller ved eller trädgård att göra. Jag känner med alla blivande studenter och förstår stressen. Stressen med betyg, kurser, avslutningar, fester, mösspåtagningar etc. Samtidigt skall jag själv hinna med att avsluta med alla elever, lägga in betyg bla, bla, bla. Med risk för att låta gnällig går jag över till min ömkan för de gymnasister som avslutar sitt tredje och sista år på gymnasiet. Finns det ingen 'uppfinnarjocke' därute nånstans som kan underlätta med planeringen för våra elever, ett smart program och en tablett som hjälper dem (egentligen oss alla) att fokusera på studierna och inte på betygen och allt det där andra. Ja, tänk om vi slapp all stress och elände kring betygen och helt och fullt kunde engagera oss i lärandet....

Inga kommentarer: