torsdag 23 oktober 2008

Friskola eller Fri skola?

Jag upphör inte att förvånas över nyheter
om skolan.
Jag har varit så förbannat naiv så jag trott
att det är den pedagogiska idealisten, den entusiastiske läraren/skolledaren som vill
driva och som vill jobba i en friskola. Det är ett sätt att ge utrymme för elever, för lärande.Det är ett sätt att korta ner beslutsprocesser, att kunna göra förändringar inom rimliga tidsramar.
Pedagogiska idéer kan få växa.
Jag ser många fördelar med friskolan som ett komplement till den kommunala skolan. I vissa kommuner har ju friskolorna gett den kommunala verksamheten inspiration att utvecklas, där man tidigare kört fast i lite gamla spår. Jag vill fortfarande tro att det är av godo att Sverige har friskolor.

Läser i Tremedias nyhetsbrev om Fristående skolor - en bransch i förändring. Antalet friskolor ökar, särskilt gymnasieskolor. De stora skolkoncernerna som John Bauer, NTI etc växer snabbt medan de små enstaka skolorna inte ökar i någon nämnbar omfattning. Däremot ser det ut som de stora koncernerna köper upp de mindre skolorna. Bra eller dåligt?

Friskolegiganten John Bauer köps nu upp av ett danskt investmentbolag. Priset är hemligt men det verkar som det är en bra affär, varför annars investera. I denna jättestora skolkoncern går
10 000 elever på närmare trettio orter runtom i Sverige.

.

Inga kommentarer: