onsdag 27 juni 2007

Vad har du lärt dig i skolan idag då?


En hederlig gammal fråga som jag hörde så sent som veckan innan skolavslutningen år 2007. Fortfarande användbar tydligen. När jag hörde frågan häromdagen så kom jag att tänka på en gammal historia:

Lille Kalle kommer hem efter sitt livs allra första skoldag och hans mor frågar glatt:
- Vad fick ni lära er idag? Kalle svarar efter en stunds betänketid,
- Inte så mycket, tydligen, för vi skall tillbaks imorgon igen.

Jag funderar ofta vad det är vi lär våra barn och ungdomar i skolan, och om skolan är den rätta platsen att lära. Kanske kunde vi tänka helt "grymt" nytt och fundera vad skolan är till för, alltså är det kunskapandet eller är det den sociala gemenskapen eller är det kanske som Jeppesen skriver i sin blogg?
-En plats att inordna sig, att ständigt bli avbruten, att syssla med saker som man är helt ointresserad av etc.

Jag måste också få citera en god vän och arbetskamrat:
- Vi uppfostrar våra barn till självständiga individer och lär dem att ifrågasätta, att kritisera. Sen tvingar vi dem att plugga matematik fast de inte har det minsta intresse eller användning av kunskapen.

På Summerhill School i England är man helt övertygad om att man inte lär sig något föränn man själv vill. På den skolan finns schema för lärare och klassrum men inte för eleverna. De går på de lektioner som de har lust att gå på. Detta kan innebära att elever väljer att läsa sin matte först i sjuan t.ex. Eller att man inte närvarar på en slöjdlektion förrän man börjar snart skall sluta skolan. Men som det är eleverna själva som bestämmer när och vad de skall lära sig så blir allt kunskapande frivilligt, lustfyllt och aktivt. Skolan har naturligtvis fått enormt mycket kritik men grundaren A.S. Oneill drev skolan från 1921 fram till sin bortgång och numer är det hans dotter som är ansvarig.

Inga kommentarer: