fredag 11 februari 2011

Vem hjälper?

När eleven är i skolan får han/hon all hjälp som han/hon kan tänkas behöva. Om eleven inte kommer till skolan så måste någon annan hjälpa dem, förslagsvis föräldrarna. Jag blir alldeles förvirrad, förvånad och upprörd när jag pratar med en förälder, vars elev inte varit i skolan på snart två veckor och föräldern säger;
- Ojdå, har hon inte varit i skolan?
- Nä, hon har inte varit här de senaste två veckorna och vi börjar bli oroliga. Har det hänt henne något?
Jag blir matt...Eleven bor hemma hos sin mamma och mamman har inte märkt att dottern skolkat i två veckor?
Hur ska vi i skolan kunna motivera våra elever att närvaron är en av de viktigaste förutsättningarna för att kunna fullgöra sin skolgång, om inte föräldrarna håller med? Skolan är inte bara kunskapsmål det är också värdegrundsmål och ett ypperligt tillfälle att lära sig att fungera i grupp, i sociala sammanhang.

Jag är här igen (har varit här förut några gånger): När ska vi införa lämplighetsbevis för att få ha barn?
Du måste ha det för att få ta körkort, du måste ha behörighet för att undervisa i skolan, du måste ha legitimation för att jobba som läkare, jurist osv. Du måste ha tillstånd för det ena och det andra men det viktigaste här i världen, våra barn kan vi producera hur mycket vi vill utan förkunskaper, utan leg, utan lämplighetstest...

2 kommentarer:

Morrica sa...

Flickan bor hemma hos mamman, men det är lätt att dupera föräldrar. Går flickebarnet iväg i rätt tid på morgonen, med skolryggsäcken på ryggen och skolkläder på och kommer hem i rätt tid om eftermiddagen och ungdomars standarsvar på mammas fråga om hur det var i skolan, 'det var ok', så förvånar det mig föga att mamman trodde på att flickebarnet faktiskt var i skolan.

Om föräldrarna och skolan har vattentäta skott emellan sig riskerar barnet alltid att falla ner i hålrummet. Nu vet mamman hur läget är och kan börja agera. Jag hoppas hon har skolans stöd i detta?

Päran sa...

Såklart stöttar skolan. Hoppas verkligen och innerligt att det blir en rätsida på det. Jag blir så ledsen när ungdomar "slarvar" bort sin gymnasietid.