fredag 24 april 2009

Fler skolor


Jag har en känsla av att dagens ungdomar påverkar dagen samhälle långt mer än jag och mina jämnåriga påverkade den tiden när vi var unga. Den känslan växer sig starkare i debatten kring Pirate Bay och deras rättegången.
Jag märker naturligtvis detta varje dag i skolan också, trots att vi där tar till en massa grepp för att hejda "dem". Vi (vi vuxna) tar beslut, vi styr och roddar för att göra saker och ting bekväma för oss själva inte för våra ungdomar. Vi pratar om effektivitet, ekonomi, budgetar och annan skit som inte har ett något alls att göra med framgångsrika studiemiljöer, dvs bra skolor. En framgångsrik skola måste väl vara en plats där eleverna kan utvecklas efter egna behov och inte våra behov av budget i balans eller organisationsscheman efter mallar.

Nä, istället för att lägga ner skolor skulle vi starta fler, ge ungdomarna fler alternativ. I "vuxenvärlden" har vi sett till att det finns fler alternativ att välja mellan. På ICA i min lilla by finns det fler sorters tvättmedel att välja mellan än det finns gymnasieskolor på hela Gotland.

Inga kommentarer: