onsdag 29 april 2009

Korv med bröd eller ingredienserna var för sig?



Går man ett nationellt program på gymnasiet idag så får man det uppdelat i ett otal med kurser. Dessa kurser är som regel uppdelade i moment och i en hel dröser med lektioner på sisådär 45-60 minuter.
Tar ett exempel:
Handelsprogrammet- okay, jag ska läsa:
Administration A
Information och layout A
Småföretagande A
Försäljning och service
Turism
Näthandel A
Personlig försäljning
Bransch- och produktkunskap
Praktisk marknadsföring A
Datorkunskap
Arbetsmiljö och säkerhet....puh
Alla ovanstående kurser är på femtio poäng och är i sin tur uppdelade i lektioner etc. Smarrigt. Vad ska du jobba med efter gymnasiet? Jo, jag hade tänkt någonting inom handel men det är så jävla snurrigt med alla ingredienser så jag har tappat lusten.
Eller såhär:
Nu tar jag en tesked med nitrit och sedan ett kryddmått med salt, blä! Provar en munfull gryn, lite köttprotein, usch! Tar lite stärkelse och sedan en nypa peppar, tvi! Smakar för jävligt!
Om jag däremot blandar ihop alltsammans och stoppar in det i ett smakfullt skinn, kokar det och serverar i ett bröd med senap och ketchup, då blir det ju en varmkorv och smakar riktigt bra för många, eller hur?
Förstod ni hur jag tänkte?

Inga kommentarer: