måndag 8 november 2010

Att bry sig

Efter denna arbetsdag har en tanke slagit mig om och om igen: 
Vad är det som gör att vissa lärare bryr sig mer än andra?

Jag förstår att det är jobbigt ibland, och ja, jag kan förstå att man ibland är less på elever som inte försöker (eller i alla fall inte visar att de försöker). Jag kan också förstå att det är bekvämt att ha en grupp högpresterande och motiverade elever som bara sväljer allt man gör och säger. I alla fall kan jag förstå att man vill ha sådana elever ibland. Men jag kan inte förstå varför man som lärare inte bryr sig (inte ser) elever som bryter ihop när de får ett IG på provet. Som återigen får bekräftat att de inte duger, att de inte kan. 

Hur ska man få läraren som levererade IG:t att förstå att det är inte IG:t som är problemet utan att det är att de inte bryr som att eleven blir sårad, ledsen?

2 kommentarer:

Pysslare sa...

I agree.
Om EN enskild elev, med rätt förutsättningar och stöd kan få minst G i EN kurs så kan VARJE elev med rätt förutsättningar och stöd få minst G i VARJE kurs.
Det är då lärarjobbet börjar.
Överallt-alltid.
Ha de bra Per.

Päran sa...

Håller med dig, Pysslaren men tror (och vill) att lärarjobbet börjar första dagen då eleverna kommer till vår skola.