lördag 10 december 2011

Om min arbetsplats

Det var någon på Twitter som tyckte att min arbetsplats (se förra blogginlägget) påminner om hennes. Kanske att tecken på att även hon prioriterar den dagliga verksamheten framför de administrativa uppgifterna.
Jag vet att mina administrativa arbetsuppgifter hela tiden blir lidande av att jag vill finnas i verksamheten, att jag vill vara synlig. Jag gör klassrumsbesök, sitter med på lektioner, hänger i "caffis", får pratstunder i korridorer, i matsalen, i klassrum, i uppehållsrum. Jag är inne på lärarnas arbetsrum, är med på arbetslagsmöten. Osv osv. Allt detta tar mycket av min tid men det är värt varenda minut för jag kan ärligt säga att jag känner min skola, jag vet vad eleverna heter, jag vet hur de ligger till i sina studier.  Jag vet vilka problem som finns, vilka lärare som har det jobbigt just nu med den och den eleven/gruppen etc. Jag vet också att lärarna på skolan uppskattar att jag syns, att jag finns med, att jag är en del av det dagliga.

Jag har nog snöat in lite på det här med hur delaktiga, aktiva, engagerade i verksamheten vi rektorer är, eller inte är...Häromdagen kom jag in i en kort diskussion på Twitter om det hela (blogginlägg häromdagen) och nu är jag där igen? Sorry, men jag vill ju så gärna att vi rektorer jobbar för en bättre skola tillsammans med elever och lärare och inte enbart på våra arbetsrum.

Inga kommentarer: