söndag 18 december 2011

Baktidens skola?









Nu har han, gång på gång visat att han inte har någon som helst kunskap, ingen som helst kunskap om och inte heller någon som helst erfarenhet av och om skolan. "På vetenskaplig grund", är ett utryck som han gärna använder men i hans dagliga praktik verkar det inte vara användbart. Han tittar i historieböckerna och ser (vad han vill se) att svenska skolan var bättre förr. Dvs om man jämför Europas skolor utifrån ett summativt sätt där man mäter kunskaperna på samma sätt som man gjorde för tjugo eller trettio eller till och med femtio år sedan.

Jag har i ett antal bloginlägg skrivit om honom t.ex den här eller den här. Ja, han är nog den som figurerat mest av alla i min blogg. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin skrivit något positivt men tror inte heller att han förtjänar det ur mitt perspektiv som lärare och skolledare. Må vår skolminister snart få en ersättare och jag någon annan att skriva om...

Inga kommentarer: