torsdag 13 september 2007

Äntligen är sommaren över!


Senast jag bloggade var i juni. Sen har det varit sommarlov, efter det var det skolstart. Nu kanske man har börjat landa i jobbet och bytt semesterhjärnan mot jobbhjärnan. I mitt senaste inlägg skrev jag lite om rektorerna och det får också bli början på hösten.

Jag har inte släppt tanken på att vi fokuserar för lite på rektorer, rektorsutbildningar och rektorsbehörigheter. Så sent som förra veckan hörde jag om yrkesofficeren som började som rektor på en skola. Ledare som ledare verkar någon ha tänkt. Skolverket beskriver rektors ansvar i Lpf94
Det pedagogiska ansvar som medföljer tjänsten kanske man inte bara pluggar in under en introduktionsvecka. Varför är det så otroligt många människor i detta land som engagerar sig i och upprörs över lärarbehörighet men fullständigt skiter i behörigheten hos den pedagogiska ledaren, dvs rektorn? Jeppesen som allt som oftast har bra inlägg i skoldebatten är också en drivande kraft i Rektorsakademien.
Rektorsakademien har fortbildningar för skolledare och är ett samarbete mellan kommunala skolor, friskolor och näringslivet. Tyngdpunkten verkar ligga på ledarskapet medan det pedagogiska biten verkar vara mindre viktigt.
Kan inte någon människa därute reagera? Våra barn/ungdomar har rätt till behöriga pedagogiska ledare.

Inga kommentarer: