söndag 4 november 2007

Historia?



Ja, vad menas egentligen?
Alla elever på gymnasiet ska läsa Historia A, ett kärnämne, ett obligatoriskt ämne. Kalla det vad ni vill men sätt ämnet i ett pespektiv så det blir relevant. Att ha kunskaper om vilket år som vilken kung gjorde eller inte gjorde, eller vilket krig som utbröt, avbröts osv osv har ingen som helst relevans för en elev som lär sig till bilmekaniker, kock eller frisör. Däremot kan det vara viktigt för hotell- och restaurangeleven att ha kunskap om svensk mathistoria för att få en bättre förståelse för modern och framtida matlagning. Frisöreleven kan hjälpas förstå dagens och framtidens frisörtrender om man tittar lite i backspegeln.
Kan man tänka sig historia i sådana sammanhang ställs det stora krav på integration och samarbete historielärare - karaktärslärare mellan men frågan är om det inte är ett måste för att ge ämnet relevans för elever (speciellt) på de yrkesförberedande programmen.
Ge våra gymnasieelever en chans att få lära sig sin/vår historia och inte våra kungars/krigs historia

1 kommentar:

Anonym sa...

Riktigt bra inlägg här också. Vi har, för eleverna på Hantverksprogrammet tror jag det är, historia som heter något i stil med "Mode & stilhistoria" samt för samhällselever med kulturinriktning "Kulturhistoria". Sådana här inriktningar borde användas mer, framför allt för de praktiska programmen.