lördag 27 oktober 2007

Hur planerar vi?


Visst tänker vi som jobbar inom skola i kurser/lektioner?
Om vi planerar för en kurs i xx förutsätter vi att det skall ske inom en viss tid med en viss lärare. Vi tänker alltså kurs xx, 50 poäng under en termin med undervisande lärare Mr mr. Logiskt eller hur?
Det finns några pedagoger där ute som istället tänker:
Vi startar projektet xx och ser vilka kuser som kan ingå och vilka lärare som berörs. Bra mycket fräckare och bra mycket roligare för lärare och elever.
Varför gör inte alla så? Eller åtminstone fler? Jo, vilket är lättast att ha framför sig? Att köra min planering som jag i huvudsak planerade den för åtta år sedan och veta hur mycket tid och energi som går åt, eller att ge mig ut på svag is, som kanske bär, kanske inte, och som jag framförallt inte vet riktigt hur det skall sluta.


Kolla in vad Myndigheten för Skolutveckling har på sin hemsida som berör projekt inom skolan, eller Skolverket. Man kan också Googla på projekt i skola. Alla ovan nämnda alternativ ger en bild av hur vi inom skola ser på projekt, dvs EU-projekt, Linnéprojekt i Ludvika, EU-projekt, Projekt mot våld och främlingsfientlighet i Lerum och EU-projekt.
Vad vill ha nu då? Undrar ni som läser. Jo, jag skulle gärna se att de av er som har idéer och planer delar med er. Visst måste det finnas fler projekt som pågår på våra skolor som man borde kunna Googla om, eller? Vi är så många tråkmånsar runt om i Sverige som behöver inspiration och idéer, vi behöver helt enkelt hjälp med att frigöra våra egna projektidéer.

En bra idé som jag utfört i Svenska A var att få eleverna att blogga och göra hemsidor i vårt konferenssystem (FC) som gav mycket men som hade kunnat ge så mycket mer om vi varit fler lärare inblandade. IT är ju ofta ett bra sätt att nå våra elever och att använda sig av t.ex hemsideframställning för att få eleverna att formulera sig i text kan vara ett bra alternativ till att använda papper och penna som för vissa elever kan vara ångestframkallande.

Inga kommentarer: