torsdag 15 mars 2007

Betyg, betyg, betyg......



Någon klok människa måste förklara för mig varför fler betygssteg skall förbättra lärandet i skolan. När jag säger någon så menar jag inte skolspecialister som aldrig har jobbat inom skolan, utan en sann pedagog med sikte på lärande och förståelse för både lärare och elever.
Jag har idag suttit i diskussion med två upprörda elever som fått betygsläge i en kurs som gått halva tiden. De var upprörda för att de fått en rapport om hur de ligger till och eftersom de var upprördda så var det inget vidare. Flera gånger under samtalet försökte jag förmå dem att fokusera på kunskaperna istället för betyget men icke! Betyget fungerade som ett rött skynke. Möjligheten att möta dessa elever med glädje och inspiration minskar av betygsfokuseringen. Både lärare och elever fastnar i diskussioner liknande dessa och tappar fart om och om igen. Nu tror ju inte jag att det blir fler diskusioner pga fler betygssteg men som sagt vi på skolan tappar fokus. Pratade med min bror företagaren (37 ansällda) på kvällen och han säger som så många andra arbetsgivare;
- Jag skiter fullständigt i betygen det är utstrålning, intresse och social kompetens som räknas.
Har du hört det förut?

Inga kommentarer: