måndag 26 mars 2007

Regler och rutiner är bra


Så sa man i alla fall idag när jag satt vid fikabordet och lyssnade till en diskussion. Utan regler och fasta rutiner rasar allt samman, våra barn förfaller till anarkistiska och aggresiva individer och kommer inte att ens ha en möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden.
Det roliga i diskussion var att reglerna och ordningen sades vara extremt viktig på dagis men behövdes inte alls i hemmet.
- Mina barn kunde klä sig själva på dagis men inte hemma.
- Mitt barn plockar undan material efter sig på dagis men skulle aldrig göra det hemma.
Det är klart att rutiner och ordning behövs i större utsträckning när det är många barn samlade på samma ställe, men jag undrar hur länge dessa ordnings- och regelkrav skall finnas? Gäller de till och med gymnasietiden, eller räcker det om de pågår högstadiet ut? Kanske det bara är på dagis som det behövs? Eller måste det fortsätta i all evinnerlig tid? Kanske behöver vi lärare lite mer regler och rutiner?
Slutligen så undrar jag om regler gör regelmakaren en större tjänst än någon annan??? Och vem f-n har hittat på reglerna i kricket, eller pärk?

Inga kommentarer: