fredag 2 mars 2007

Broar mellan ämnen?


Jag tror att jag vågar säga att de allra flesta lärare vill ha mer integrering mellan ämnen, kurser etc. Det är i alla fall så det låter när vi diskuterar på min skola men även när jag pratar med lärare från andra skolor. Om det nu är så att vi alla vill ha mer samarbete mellan program och ämnen, varför händer det då så förbannat lite? Kan det vara fenomenet som jag hörde i en pedagogisk diskussion härom veckan som lät så här;
- Skall vi integrera kärn och karaktär så är det upp till kärnläraren att ta tag i det.
Kan väl hända att det är så att det är upp till den ena parten men vilken eller varför har jag ingen aning om, egentligen inte heller varför kärnämnesläraren skulle vara mer ansvarig.
Ovanstående är bara ett av många exempel som jag stött på, ett annat som är lite äldre löd så här;
- Nu kör vi engelska i köket! Engelskläraren får komma in och snacka lite engelska när vi lagar mat.
Smart, tänker man då. Kan inte engelskläraren tänka sig att vara med i köket så är det hans/hennes fel att integreringsarbetet fallerar. Kanske är sådana exempel bara försök till att förhindra samarbete, att göra det på ett sådant sätt så någon annan får skulden. Naturlitvis är det ingen som gör det med flit (försöker sabba, alltså) men det är för få lärare som anstränger sig för att hjälpa utvecklingen framåt, eller hur?

Inga kommentarer: