tisdag 13 februari 2007

Det är inte lätt att veta att man valt rätt.


I dagens skola sker det många val. Det sker val ända från förskolan. De tidigare åren är det oftast föräldrarna som gör valen men ganska snart är det upp till eleverna att göra sina val själva. Ibland är det lätt och självklart och ibland kan det vara nog så svårt. För vissa ungdomar är allting supertydligt väldigt tidigt, man har gjort ett val och det var rätt. En del av våra gymnasieungdomar får, inte ens möjligheten att göra ett rätt val, dvs de kommer inte in på sitt förstahandsval och har kanske därigenom missat sitt livs möjlighet, eller också inte. Vad vet jag, vad vet jag. Vad jag vet är att i dagens gymnasieskola så kan man välja fel och ändå få det ganska rätt i slutänden. Även om jag valt fordon, eller BF så kan jag plugga vidare på högskola och kanske förverkliga några sent påkomna drömmar. Om vi går tillbaks till det gamla gymnasiet med yrkesskola så blir det bra mycket jobbigare att rätta till mitt misstag. Du har efter tre år på hotell- & restaurangprogrammet insett att det var ett felval. Du ville ju egentligen bli lärare! Då får du väl läsa in de där kärnämnena som saknas under ett par år och sedan söka in till högskolan. Det gör väl inget att du läser på gymnasiet två år längre än alla andra, för du hade ju möjlgheten att välja rätt från början........

Inga kommentarer: