torsdag 15 februari 2007

Inspiration


Jag undrar om den är någon mer med mig som funderar över vart vi lärare får vår inspiration? Är det stunderna med eleverna, eller i A-laget eller i fortbildningen? Kanske är det på loven som vi lärare finner inspiration.
Varför jag undrar över sådana här saker är för att jag ser lärare som använder samma planering/material år efter år. Jag kan själv märka att jag återanvänder material eller planering från tidigare år och i samma stund som jag kastar det för att göra nytt finner jag att jag inspireras. Jag inspireras till bättre interaktion med klassen vilket resulterar i bättre resultat.
De allra bästa lektionstillfällena har jag alltid när jag hittat på något nytt. När tankarna går i dessa banor vill man gärna fråga sig hur länge man kan vara en inspirerande lärare. Helt säkert stangerar vissa medan andra fortsätter att utvecklas men kan man göra det i all oändlighet (utvecklas alltså)?

Inga kommentarer: